
(…). Eksplorowana kategoria kryzysu w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego to swoiste novum, uzupełniające w dyskursie teoretyczno-empirycznym nieobecne pola pedeutologii. Główną wartością monografii jest to, iż Autorka podjęła się trudnego zadania wielowymiarowego ujęcia, a jednocześnie integralnego spojrzenia na badane zjawisko kryzysu… Książka zawiera wnikliwą i pogłębioną refleksję teoretyczną, a także niezwykle cenną analizę i interpretację wyników badań (praca może w tym zakresie stanowić wzór). Jest warta polecenia pedagogom, kandydatom na nauczycieli, teoretykom i praktykom edukacyjnym…
Z recenzji dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. URK
(…). Monografia ma w mojej opinii bardzo wysoką wartość naukową i z całą pewnością zasługuje na najwyższą uwagę Czytelników… Autorka – odchodząc od tradycyjnego definiowania analizowanego zjawiska – kładzie w swoich niezwykle ciekawych i niewątpliwie nowatorskich rozważaniach szczególny nacisk na niejednoznaczność interpretacji kryzysu, który powinien być postrzegany nie tylko w kategoriach negatywnych… Na słowa uznania zasługują… przeprowadzone badania, które uwzględniały wywiady z przedstawicielami trzech grup – nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców, wywodzących się z pięciu różnych państw…Warto podkreślić także wysoką praktyczną wartość sformułowanych przez Autorkę… rekomendacji, których zastosowanie mogłoby przyczynić się w sposób znaczący między innymi do obniżenia poziomu doświadczanego przez nauczycieli stresu, zmniejszenia prawdopodobieństwa ich wypalenia zawodowego czy odchodzenia z zawodu…
Z recenzji dr hab. Stefana T. Kwiatkowskiego, prof. ChAT